~Mencari timba si anak dara~Di bawah sarang burung tempua~Salam sembah pembuka bicara~Selamat datang untuk semua~

Monday, 5 December 2011

tersalah langkah........

pandangan mataku terus menjadi gelap.....fikiranku berpusing-pusing.....langkahan kakiku menjadi kian longlai...tapi pada siapa dapatku adukan permasalahan ini....aku yang bersalah...aku yang tersalah langkah...maka selayaknya akulah yang menerima padah.......

apabila ditimpa musibah begini....barulah aku merangkak-rangkak mencari tuhan pencipta alam ini....barulah aku teresak-esak menangis keinsafan....tapi.....nasi itu sudah menjadi bubur.....masa tidak dapat diundur....cuma perbuatan silam sahaja yang kerap diulang tayang di minda ini....

Ya Allah.....tuhanku.....aku malu akan segala perbuatanku ini......apa yang perlu aku lakukan??? bantulah hambaMU ini...tunjukkan aku cara yang paling sesuai untuk aku menangani musibah ini...agar tiada hati yang tercalar...tiada muka yang terconteng....dan tiada sesiapa yang menderita....

aku akui kelemahan diriku ini...aku insafi kekuranganku ini.....aku kesali kejahilanku ini....moga Allah menerima taubatku ini....



Saturday, 5 November 2011

Korban

Salam Aidiladha...Selamat Hari Raya Haji...Selamat Hari Raya Korban....

Terasa syahdu apabila bangun sahaja di awal Subuh, kedengaran suara bilal mengalunkan takbir...Beberapa jam lagi umat Islam di sini akan memulakan ibadah korban...Namun yang membuatkan aku terfikir, apakah pengorbanan yang paling besar yang sering dilakukan oleh kita? 

Penyembelihan lembu, kambing ataupun unta merupakan acara wajib bagi Aidiladha ini. Di sana sini, kelihatan meriah dengan upacara menyembelih sang lembu, cik kambing dan dak unta. Sebenarnya bagi aku, perkara yang sangat sukar dikorbankan ialah nafsu sendiri. Kemampuan kita bermujahadah melawan bisikan nafsu.

Bolehkah kita korbankan nafsu kita ini dan hidup secara zuhud?? Hurm...dalam diri kita ini ada TUJUH tingkat nafsu....Untuk makluman, nafsu kita ini ada jenis baik dan ada jenis jahat...

1. * Nafsu ammarah – Nama ini diambil daripada ayat al-Quran yang menceritakan mengenai pengakuan Zulaikha (Imratulaziz) atas kesalahan dan kesediaannya membuat pengakuan yang Yusuf bersih daripada sebarang keburukan dan kesalahan.
Ia adalah nama bagi nafsu di tahap paling rendah. Diri di tahap ini disifatkan al-Quran sebagai yang menyuruh kepada keburukan dan kejahatan. Jika melakukan kebaikan sekalipun hanya sebagai topeng untuk kejahatan.
Maksudnya diri manusia dikuasai sepenuhnya oleh unsur kejahatan sehingga manusia menjadi hamba nafsu, bahkan menjadikan nafsu sebagai Tuhan yang ditaati.
Manusia yang memiliki akhlak serendah ini nilai baik dan buruk tidak bermakna dan tidak penting.
Cuma yang penting baginya ialah yang dapat memenuhi kehendak nafsunya saja. Manusia yang sedemikian akan mendabik dada, kerana berbangga dengan kejahatan yang dilakukan.
Diri dalam peringkat terendah inilah yang diistilahkan oleh ahli kerohanian Islam sebagai ‘nafsu’.
Nafsu ammarah ini mengandungi sifat hina dan tercela, sifat kehaiwanan, syaitan dan bangga diri yang hanya layak bagi Tuhan, seperti sifat takbur, memperhambakan manusia, suka disanjung dan dipuja.
Sifat yang nyata pada diri di tahap ini ialah sentiasa bergelora dengan seribu satu macam keinginan nafsu, sesuai dengan sifat semula jadi nafsu rendahnya seperti terburu nafsu, lalai, tamak dan jahil.
Malah untuk menunaikan keinginan yang sentiasa bergelora tanpa puas manusia akan menjadi alat dan hamba nafsu menyebabkan mereka dalam sentiasa dalam keadaan sengsara. 
Nafsu ammarah merupakan tangga paling rendah yang mengakibatkan diri selalu diselubungi keburukan dan maksiat.
2. # Nafsu lawwamah – Nama ini diambil daripada al-Quran, sebagaimana pada ayat 2 dari surah al-Qiyamah, maksudnya: “Dan aku bersumpah dengan an-nafsul-lawwaamah (bahawa kamu akan dibangkitkan sesudah mati).”

Diri pada tahap ini meningkat sedikit, berbanding diri yang dikuasai nafsu ammarah.
Jika pada tahap nafsu ammarah diri tidak terkilan dengan kesalahan dilakukan, bahkan megah dengan dosa, tetapi pada tahap ini diri kesal atas keterlanjuran dan kekurangannya menunaikan kewajipan.
Di dalam diri terasa seperti ada sesuatu yang mencelanya. Tetapi dengan adanya suara celaan dari dalam diri itu menunjukkan ia masih hidup. Walaupun berpenyakit masih belum parah.

3. # Nafsu mulhimah – Sesetengah ulama tidak memasukkan tahap ini dalam peringkat sifat yang dilalui diri manusia. Tetapi ramai juga dari kalangan ulama terutama ahli sufi yang memasukkan peringkat ini seperti diisyaratkan al-Quran, maksudnya: “Serta mengilhamkannya jalan yang membawanya kepada kejahatan dan ketakwaan.” (as-Syams:8)
Nas terbabit pada amnya menjelaskan manusia boleh menerima suatu saranan di dalam dirinya sama ada berunsur kejahatan atau kebaikan. Ini juga menunjukkan diri seseorang sentiasa diilhamkan dua unsur; kejahatan dan kebaikan.
Berdasarkan nas dan sejarah hidup manusia sepanjang zaman membuktikan di dalam diri manusia ada satu daripada dua unsur itu, seperti suatu alat yang dapat mengesan gelombang suara dari alam ghaib.
Fenomena ini adalah realiti yang diakui tanpa diragui. Dalam bidang ilmu, fenomena ini dikaji ahli psikologi.
Pelbagai pendapat dan istilah dikemukakan, namun semua kajian menyakini fenomena terbabit sekalipun berbeza dari segi penafsirannya.
4. # Nafsu muthmainnah – Nafsu di tahap ini lebih sempurna, dari sudut usaha menyucikan (tazkiyah) dan melakukan jihad (mujahadah) terhadap nafsunya.
Hasil dari jihad nafsu yang tabiatnya sentiasa bergelora dan membara tanpa ada batas kepuasan, berpandukan syariat Allah dan jauh daripada maksiat, zahir dan batin, menjadikan diri mencapai ketenangan.
Peringkat ini tidak dapat dirasakan melainkan selepas diri merasakan damai terhadap hukum Allah dan manhajnya, ketentuan qada dan qadar (takdir), mengingati Allah dan khusyuk dalam ibadat.
Malah, diri tenang menghayati konsep kehambaan diri kepada Allah, sentiasa kembali kepada Allah dan hatinya pula sejahtera daripada segala penyakit.
Diri dalam peringkat ini akan mudah terasa dengan kesalahan dan dosa manakala ukuran dan timbangan terhadap sesuatu amal kebaikan semakin cermat.
Kedamaiannya dinikmati oleh diri dan oleh orang sekelilingnya, bahkan kadangkala menjadi penaung kepada mereka yang diburu kerisauan dan keresahan hidup.
Diri di peringkat inilah yang mendapat panggilan Ilahi sebagai hamba-Ku (ibadi) dan tentunya akan mendapat ganjaran syurga.
5. # Nafsu radiyah – Diri di tahap ini dapat mendiamkan syaitan dari dalam dirinya. Allah menurunkan ketenangan ke dalam hatinya.
Diri akan menghayati sifat reda dan menjadi maqamnya (tahap kedudukan), namun diri ini masih bimbang dan berasa belum diterima Allah.
6. # Nafsu mardiyah – Diri di tahap ini diredai Allah. Diri yang mencapai peringkat ini akan dapat merasakan maqamnya (tahap kedudukan) diterima Allah.
Tetapi rasaan ini bukanlah suatu yang dibuat-buat dan sekadar satu dakwaan sedangkan sebenarnya tidak ada pada batin dirinya.
Rasaan itu adalah pemberian Allah sebagai ‘busyra’ (khabar gembira) dari Allah kepada hamba-Nya yang diredai ketika mereka masih lagi hidup di dunia.
Istilah pada diri di tahap ini diilhamkan dari al-Quran. Tahap ini yang dihayati serta dilaksanakan dengan penuh kesungguhan dan keazaman oleh tokoh kerohanian Islam seperti ahli sufi.
Bagi kita yang bukan ahlinya dan tidak menempuhinya, selayaknya kita menerimanya selaras dengan anjuran al-Quran.
“Dan Kami tidak mengutus Rasul-rasul sebelummu melainkan orang lelaki yang Kami wahikan kepada mereka; maka bertanyalah kamu kepada ahlu’dz-dzikri jika kamu tidak mengetahui.” (al-Anbiyaa’:7)
7) NAFSU KAMALIYAH - Tingkat nafsu ini adalah tingkat yang terakhir dan yang tertinggi sekali. Tingkat ini jarang dicapai oleh jiwa-jiwa seperti kita. Tingkat ini biasanya dicapai oleh para Rasul, Nabi-Nabi, para Sahabat dan wali-wali besar sahaja. Golongan ini akan meningkat dari darjat fana(binasa) kepada baqa(kekal) dengan Allah Taala sentiasa. Di tahap ini seseorang itu tidak perlu bersusah payah dengan bermujahadah dan berusaha melawani desakan hawa nafsu dan syaitan, kerana sifat kesempurnaan telah mendarah daging dan bersebati dengannya.
Firman Allah: Sesungguhnya nafsu itu sangat mengajak kepada kejahatan. (Yusuf: 53)

Musuh kita yang paling jahat ialah nafsu kita yang berada di antara dua lambung kita. Kejahatan nafsu melebihi kejahatan syaitan atau iblis. Jadi permusuhan kita dengan nafsu kita sendiri melebihi permusuhan kita dengan syaitan. Namun, syaitan dapat menguasai diri kita melalui nafsu yang berada pada diri kita. Dengan kata lain, nafsu merupakan talibarut atau suruhan syaitan untuk menerangi kita.


Oleh yang demikian, tepuklah dada dan tanyalah iman dalam diri kita ini...sanggupkah kita korbankan nafsu  kita ini...wallahu a'lam.

~kredit kepada http://naklempang.blogspot.com/2011/08/7-tingkat-nafsu.html & http://ahmadzaki.wordpress.com/2009/10/11/tingkat-tingkat-nafsu-manusia/

Monday, 19 September 2011

hatiku terluka..........

owh....aku sering menyangka bahawa hati aku ini dibuat daripada besi keluli...tahan karat...tahan lasak....boleh menerima apa sahaja hentaman.....namun aku terlupa, bahawa aku ini hanya insan biasa....ciptaan Allah taala...berdatukkan Adam dan bernenekkan Hawa...aku ini manusia......berasal daripada tanah sahaja.....

jadi, tidak salah jika aku mengaku kalah....mengangkat bendera putih.....mengatakan...ya, hatiku telah terluka.....sakitnya sangat menikam dan menusuk di jiwa....

cuma aku berharap....luka yang ini tidaklah sedalam mana....aku masih boleh bangkit....menghadapi cabaran yang tiba...kerana....itulah adat dunia...tidaklah semuanya indah-indah...seperti yang diidam-idamkan....

semoga hari kejayaan akan datang kepadaku.....insya-ALLAH...............

wanita........


disebalik kelembutan seorang wanita, tersembunyi kekuatan…disebalik kelemahan tersembunyi ketabahan…

Seorang anak laki-laki
kecil bertanya kepada ibunya
"Mengapa ibu menangis?"
"Kerana aku seorang
wanita", kata sang ibu kepadanya.
"Aku tidak mengerti",
kata anak itu.
Ibunya hanya memeluknya
dan berkata, "Dan kau tak akan pernah
mengerti"

Kemudian anak laki-laki
itu bertanya kepada ayahnya, "Mengapa
ibu suka menangis tanpa alasan?"

"Semua wanita menangis
tanpa alasan"
, hanya itu yang dapat
dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu
pun lalu membesar menjadi seorang
laki-laki dewasa, tetap ingin tahu
mengapa wanita menangis.
Akhirnya ia menghubungi
Tuhan, dan ia bertanya, "Tuhan, mengapa
wanita begitu mudah menangis?"

Allah berfirman:
"Ketika Aku menciptakan
seorang wanita, ia diharuskan untuk
menjadi seorang yang
 istimewa.
Aku
membuat bahunya cukup kuat untuk
menopang dunia; namun, harus cukup
lembut untuk memberikan kenyamanan "

"Aku memberikannya
kekuatan dari dalam untuk mampu
melahirkan anak dan menerima penolakan
yang seringkali datang dari anak-anaknya
 "

"Aku memberinya
kekerasan untuk membuatnya tetap tegar
ketika orang-orang lain menyerah, dan
mengasuh keluarganya dengan penderitaan
dan kelelahan tanpa mengeluh "

"Aku memberinya kepekaan
untuk mencintai anak-anaknya dalam
setiap keadaan, bahkan ketika anaknya
bersikap sangat menyakiti hatinya "
 
"Aku memberinya kekuatan
untuk mendukung suaminya dalam
kegagalannya dan melengkapi dengan
tulang rusuk suaminya untuk melindungi
hatinya "

"Aku memberinya
kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa
seorang suami yang baik takkan pernah
menyakiti isterinya, tetapi kadang
menguji kekuatannya dan ketetapan
hatinya untuk berada disisi suaminya
tanpa ragu"

"Dan akhirnya, Aku
memberinya air mata untuk dititiskan dan
ini adalah khusus miliknya untuk
digunakan bilapun ia perlukan
."
  "Kau tahu;kecantikan
seorang wanita bukanlah dari pakaian
yang dikenakannya, susuk yang ia
tampilkan, atau bagaimana ia menyisir
rambutnya."

"Kecantikan seorang
wanita harus dilihat dari matanya,
kerana itulah pintu hatinya.. 
Tempat
dimana cinta itu ada." 

Sunday, 26 June 2011

Cinta...........Oh...........Cinta............

oh, alangkah indahnya apabila dilamun cinta......semuanya manis belaka, semuanya cantik tiada cacat cela....... apa sahaja kekurangan diri si dia, dapat diterima dengan senang hati.....~lalalalla~.......bak kata moyang kita, "mandi dah tak basah.....makan dah tak kenyang....tidur pun da tak lena....semuanya kerana si dia yang asyik bermain-main di minda.......

antara ciri-ciri yang ANDA sedang asyik dilamun cinta ialah:

1. anda sering ditegur begini, " eh, makin berseri-serilah muka awak ni!".....ini disebabkan anda asyik tersenyum sorang-sorang sambil membaca pesanan ringkas menerusi telefon bimbit......malah telefon anda sentiasa berdering-dering menandakan sms yang tidak putus-putus masuk....


2. anda tiba-tiba menjadi pekerja yang paling bersemangat......datang awal....dan menyiapkan segala kerja yang diberikan lebih awal daripada tarikh tutup penghantaran.......ini pula sebab anda nak balik awal.....kerana sudah berjanji temu dengan si dia...


3. anda berpakaian sangat kemas....berwangi-wangian......dan kelihatan amat cantik dan kacak.....ya lah, tak kan lah anda ingin kelihatan hodoh dan selekeh di hadapan si dia......


4. anda sering dilihat bercakap berbisik-bisik di telefon di celah-celah pintu atau di balik-balik tiang.....tidak kiralah walaupun pada masa itu, anda sedang menghadiri mesyuarat yang penting.....


5. anda sudah tiada masa untuk bersantai bersama-sama sahabat dan keluarga anda....."fully booked" oleh yang  tersayang.....malah, anda juga sudah tidak sempat untuk bertanyakan khabar ahli keluarga......

Cinta ini memang pelik....kita boleh mengambil masa sesaat sahaja untuk jatuh cinta......malah cinta ini tidak mengenal darjat......tidak mengenal usia......tidak mengenal bangsa dan juga agama.....

kerasionalan fikiran hampir menjadi sifar semasa seseorang itu asyik masyuk bercinta.....semuanya telah diambil alih oleh hati dan perasaan.......dan juga nafsu...........

aku?? pernah bercinta.....bukan sekali....tapi berkali-kali......pernah berasa sangat   bahagia dan pernah juga mengalami zaman kepedihan  kelukaan.....namun, pengalaman itu amat penting.....mengajar hati ini erti kedewasaan.....kematangan.....

apa yang penting dalam percintaan?? 

1. kejujuran
2. kesabaran
3. toleransi
4. rasional
5. keserasian

bagi aku....ciri-ciri ini amat penting......jika terkurang satu....pincanglah ia.....pasangan bercinta ini datangnya daripada dua individu yang berbeza......lain cara hidupnya, berbeza cara dibesarkan.....oleh itu, tentulah sukar untuk mencari titik keserasian.....melainkan dengan sikap sabar.....sentiasa jujur kepada pasangan.....boleh bertolak ansur.......dan juga berfikir secara rasional dalam menangani masalah hati dan perasaan ini.......

jadi, kepada pasangan yang bercinta di luar sana......selamat berbahagia......semoga selamat hingga ke jinjang pelamin dan seterusnya dikurniakan anak-anak  soleh dan solehah yang dapat mendoakan ayah dan ibunya nanti....insya'Allah.........................







Saturday, 18 June 2011

MATI.......itu pasti......

Tiga jam menunggu jenazah rakanku yang kemalangan kereta dimandikan dan dikapankan benar-benar menginsafkan dan mengingatkan diriku bahawa hidup ini hanyalah satu  persinggahan.......MATI itu sangat pasti....tiada seorang hamba Allah pun yang dapat melarikan diri daripadanya.....MATI itu datang menghampiri kita tanpa mengenal status kita sama ada kita merupakan seorang ibu kepada anak-anak yang masih kecil.....seorang bapa kepada sang isteri yang sarat mengandung anak sulong....seorang anak yang padanya ditumpahkan sepenuh tanggungjawab menjaga ibu bapanya yang sudah tua dan uzur......Mati itu datang tepat pada masanya....tidak tercepat mahu pun terlambat walaupun sedetik.......Astaghfirullahalazim.....maha suci Allah........


Apabila MATI itu datang....tinggallah semuanya....tinggallah harta benda wang ringgit yang kita bersusah payah bersengkang mata mencarinya setiap hari.....tinggalah keluarga yang sentiasa kita jaga hatinya....tinggallah kekasih hati yang kita sanggup sehidup semati....tinggallah semua.......Perginya kita dari dunia ini dan tak akan kembali lagi...........kerana kita ada kehidupan yang lebih penting selepas mati........Ya, kehidupan di alam barzah.....kehidupan yang tiada garis penghujungnya.......kehidupan yang menanggung segala kelakuan dan perbuatan  kita semasa di dunia dahulu......

 Jadi, apakah bekalan kita di alam itu? bolehkah kita membawa kereta kebanggaan kita yang harganya beratus-ribu itu? atau kita bawa wang ringgit kita yang berjuta-juta itu????
Memetik sebuah hadis, Apabila seorang anak Adam meninggal maka terputuslah amalnya kecuali kerana tiga hal;
(1) Sedekah jariah,
(2) Ilmu yang bermanfaat
(3) Anak saleh yang mendoakannya

Sebenarnya, hanya tiga bekalan sahaja yang kita bawa.........tetapi itu pun jika kita sempat sediakan semasa hidup dahulu......renung-renungkan.....fikir-fikirkanlah......kita tidak tahu bilakah ajal kita.......ingat, MATI itu pasti!


Sunday, 15 May 2011

Hidupku Seorang Guru

Jujur aku katakan yang bergelar GURU itu bukanlah yang aku impikan....langsung aku tidak inginkan...malah semasa di bangku sekolah rendah dahulu, aku dengan bangga mengatakan "cita-cita saya ialah ingin menjadi polis.....atau askar....".

namun seperti kata orang, kita hanya mampu merancang, Allah yang menentukan......aku kini seorang guru....seperti yang ibu bapaku inginkan.....ya, sejak kecil lagi ibu bapa aku selalu kata...."kakyong, nanti jadi cikgu ye"...mereka tidak pernah berhenti mengharap......sekarang aku berasa sangat bersyukur kerana aku dapat merealisasikan impian ibu bapaku....(sekolah sepelaung aje dari rumah).

Kehidupan sebagai seorang guru sangat mencabar.....dulu aku ingat jadi cikgu ni kerja senang....mengajar, tanda buku...marah2 murid.....sebab tulah aku x mau jadi cikgu.....aku nak jadi polis..hehehe (naif sungguh pemikiran masa tu)....setelah beberapa tahun bergelar guru, aku baru tahu....cikgu itu ialah:

1. pendidik, penasihat, pembimbing, fasilitator.....( ni memang kerja cikgu...)
2. doktor/jururawat ( budak2 sekolah rendah suka main kejar2...pastu jatuh....berdarah.....)
3. polis/peguam/hakim/pendakwaraya ( kes disiplin la ni....ada yang mencuri....membuli....bergaduh..)
4. kerani....juruwang....( bila awal tahun nak kutip yuran.....huhuhu)
5. pereka bentuk hiasan dalaman....( ni bila nak kemas kelas...cat....maklumla nak menang pertandingan
    keceriaan & kebersihan kelas hahaha)
6.ahli sukan, jurulatih ( biasalah tu.....cikgu kena pandai/menguasai semua jenis sukan tau......lau x tau pun,
   tetap kena buat2 tahu ^_^ )
7. pelukis, penyanyi, penari dsb...( hahaha, walaupun suara x sedap,lukisan x cantik....menari  
    sumbang...murid2 akan tetap puji cikgu mereka.....seronok kan? )

bagi aku, walaupun bidang tugas guru ini sangat luas....aku semakin suka menjadi guru....setiap hari merupakan hari pembelajaran untuk aku....oleh itu, jika anda ingin menjadi guru......anda mestilah:

1. berfikiran terbuka

tiada manusia yang sempurna di muka bumi ini....kita akan sentiasa buat kesilapan....oleh itu, kita perlu menerima dan membetulkan kesilapan kita...suatu perkara biasa jika anak murid kita akan menegur kesilapan kita.....

2. jangan terlalu berkira..

ermmm....buat apalah jadi guru jika terlalu berkira dengan murid.....bukankah niat kita utk melihat kejayaan murid2 kita?? jadi apa salahnya korbankan masa untuk mengajar murid di kelas2 tuisyen...janganlah selalu menyalahkan murid itu tidak pandai......tapi kalau budak tu pandai bijaksana mcm profesor...buat apalah mak ayah dia hantar g sekolah kan?? fikir2kanlah...tambahan pula, ada murid yang bernasib tidak baik, seperti ibu bapa bercerai.....ayah penagih dadah.....dsb....kasihan mereka jika tidak mendapat pendidikan yang sewajarnya....

3.gunakan bahasa yang baik

kita ni guru.....model kepada murid....amat tidak elok jika menggunakan bahasa yang kesat.....ingatlah murid2 ini amat memerlukan tunjuk ajar dan doa daripada kita.....oleh itu, kesabaran kita amat diperlukan semasa mengajar....


4. menguasai pelbagai cabang ilmu

melalui pembacaan.....jadi amat tidak patutlah kalau guru itu malas membaca....iskh..iskh....guru itu akan menghasilkan doktor, jurutera, peguam, perdana menteri dan sebagainya......janganlah jadi manusia yang jumud....dan mudah berpuas hati....

sebenarnya coretan ini lebih kepada untuk mengingatkan diri aku sendiri....kerana aku juga guru yang masih kekurangan.......guru yang masih belum banyak pengalaman........apa pun, aku ucapkan SELAMAT HARI GURU.....ingatlah GURU PENJANA TRANFORMASI PENDIDIKAN NEGARA......

Wednesday, 4 May 2011

kisah buah epal....

Kata sahibulhikayat, tinggallah seorang dara manis bersama ayahnya yang sering sakit-sakit di hujung kampung. walaupun si dara manis itu hidup dalam kesusahan dan keperitan hidup, dia sangat rajin mencari rezeki untuk mengubati penyakit ayahnya yang sangat misteri itu. adapun, si ayah pula selalu sakit-sakit badan.....sakit-sakit sendi......sakit-sakit hati.....menurut sang dukun kampung yang paling hebat itu, penyakit si ayah hanya boleh diubati dengan memakan sejenis buah yang berwarna hijau.....yang rasanya masam....yang bentuknya bulat tak bulat...yang tidak ditanam di dalam negara mereka iaitu, negara Astana Moda..

Adapun, pemerintah negara itu pula ada menanggung masalah berbeza...dek terlalu kaya raya, dan mempunyai wajah kacak bergaya, Raja Arjuna masih belum berumahtangga....Baginda mengalami masalah mencari calon pemaisuri....semua puteri dan anak orang kaya yang datang menghimpit itu hanya plastik perangainya....bukan itu saja, muka mereka pun juga plastik....

Raja Arjuna mengimpikan pemaisuri yang baik budi pekerti, tidak meninggi diri dan cantik di mata serta di hati...tapi di manakah pemaisuri impian itu??....Bingung juga mamak bendahara dan seisi pegawai istana memikirnya keinginan Raja Arjuna itu.

Tiba-tiba ditakdirkan Ilahi, Raja Arjuna mendapat ilham untuk mencari pemaisuri impiannya di kampung-kampung. Maka, baginda bersama-sama mamak bendahara telah menyamar sebagai pedagang berjalan masuk ke kampung dan desa.

Mereka menjual buah-buahan yang sangat pelik, epal namanya...warnanya hijau dan sedap rasanya. akan tetapi epalnya tersebut dijual kepada anak-anak gadis sahaja. dan yang peliknya, si gadis boleh membeli buah tersebut dengan sampah yang ada di rumahnya.



Syahadan, berduyun-duyunlah datang si anak gadis membawa sampah sarap yang ada di rumah mereka...ada yang datang dengan berkampit-kampit sampah.....ada yang datang dengan berbakul-bakul sampah. kesemua gadis itu ingin merasai buah ajaib, yang bernama epal itu.

berpeluh-peluh Raja Arjuna dan mamak bendahara mengumpulkan sampah sarap. rupa-rupanya ramai sungguh anak-anak gadis yang malas menyapu sampah, mengemas rumah....iskh...iskh.... Berita jualan epal itu sampai ke telinga si dara manis, maka kelam-kabutlah dia menyapu dan mengumpulkan sampah. malangnya rumah si dara manis tiada sampah. rumahnya sangat bersih, dan berkilat berkat kerajinannya. si dara manis hanya dapat mengumpulkan secubit sampah. dia berasa sduka nestapa, kerana buah epal itulah satu-satunya penawar penyakit misteri ayahnya.

namun, si dara manis tetap pergi mencuba nasib, moga-moga diberikan sebiji epal pun sudah memadai. Raja Arjuna dan mamak bendahara tersenyum gembira apabila mendengar kisah si dara manis. akhirnya, mereka berjaya menemui  pemaisuri impian yang jujur, rajin dan cantik jelita.

si dara manis segera dipinang dan ditabalkan menjadi pemaisuri. Raja Arjuna dan Pemaisuri Dara Manis hidup aman bahagia menerajui negara. Manakala si ayah pula sudah sihat wal afiat kerana dapat makan epal hijau setiap hari.

begitulah ceritanya....... ;-) hehe




Putus Asa....

kelelahan mengejar segala dateline....alhamdulillah, semua tugas dapat dilaksanakan....begitulah dalam hidup ini,  kita selalu mengejar kejayaan....tidak ada orang yang impikan kegagalan....namun, dalam setiap keputusan, pasti ada yang tersenyum kemenangan dan akan ada yang menangis kegagalan......

cuma pesan saya, biarpun kita ditakdirkan gagal...pastikan kegagalan itu merupakan kunci kepada pintu kejayaan......jangan sekali-kali hidup dalam berputus asa.....sikap putus asa ini ibarat api dalam sekam...lama kelamaan akan membunuh jiwa kita sendiri....

ada kisah sahabat, yang menganggap dirinya gagal dalam hidup...dia gagal mendapat kerja yang baik, dia gagal memberikan kehidupan yang selesa kepada keluarganya.....akibatnya dia menjadi seorang yang berputus asa....dia mula menyalahkan takdir.....dan dia juga mula meninggalkan solat.....kerana dia marahkan Penciptanya yang menjadikan hidupnya gagal....

mungkin kisah sebegini pernah terjadi kepada anda, pesan saya....renungilah hidup kita ini....hidup kita tidak panjang. saya masih teringat nasihat guru saya. katanya, "kadang-kala kesabaran amat bermakna dan penting daripada kebijaksanaan". Sabar itu kunci kepada segala kesulitan , kesengsaraan, kesusahan, kesempitan dan kemelaratan hidup yang kita alami.

Segala ujian yang menimpa diri kita itu diumpamakan seperti ukiran-ukiran pada sebatang kayu. Memang sakit, memang pedih, tetapi akhirnya kayu tadi akan menjelma menjadi sebuah patung ukiran yang sangat cantik.. begitulah juga dengan hidup kita...segala ujian yang mendatang itu akhirnya membawa kepada kebahagiaan dan kesenangan yang tidak diduga....Percayalah, segala yang berlaku ada hikmahnya....Hanya Allah sahaja yang maha mengetahuinya....seperti firman-NYA dalam surah al-Baqarah:216, mafhumnya         " Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui; sedang kamu tidak mengetahui."


Sunday, 3 April 2011

Selamat Datang April...

Masa sangat pantas berlari....sedar x sedar kita da sampai ke bulan April....cepat kan? tiga bulan pertama tahun 2011 sudah tamat....erkk, adakah aku sudah capai azam / perancangan utk tahun ni?.....ermmmm....belum lagi la....anyway, aku nak warwarkan yg bulan April ni merupakan bulan hari lahir ahli keluarga aku...arwah abah (miss u abah) mama , anak sedaraku ; umar arrayyan, n adik bongsuku lahir dalam bulan ni.....

arwah abahku (6 April 1953 - 1 Jun 2006) al-Fatihah


mama kesayanganku, 10 April 1950 (bilalah aku dapat menghadiahkannya seorang menantu ea ahaks)


adikku, anwar , 25 April n anak buahku, Umar, 24 April



Semoga kalian sentiasa dalam rahmat Ilahi.....semoga dimurahkan rezeki, dipermudahkan segala urusan.......amin.....saya sayang kalian....

Saturday, 26 March 2011

GEMUK???? X mauuuu.....part two

wah, entry tajuk ni da sampai part two....hohoho.....


ok, aku mgaku..aku sangat susah hati....ye la, dulu aku slim.... kurus..... (rasa diri pun cun......ahaks)...


tp la ni...da bertambah berat badan.....mau x susah hati....makan pun makin laju aje.....sik lapau aje....huuhu....orang kata ubat susah hati ialah makan...n..makan....pastu tidur.....zzzZZZZ...kui3x


namun, hasil aku jenjalan n sembang2 ngan pokcik Google....aku terus kira BMI aku secara online....nak juga tau, adakah berat badan ni ideal atau tidak.......adakah aku masih dalam kategori kurus......atau obesiti...(minta jauhkanla)......


so, hasil kiraan BMI........taaaaadaaaaaaaaaaaaaaaa........


selepas darab bahagi......kiraan BMI aku ialah 23.....normal, yaahoooo!!!


hahahaha..aku suka...aku suka.....tp kenapa walaupun berat aku dah cecah 70kg masih dlm kategori normal????knapa? kenapa????


hah, tu ar korang.....lupa ke...aku kan tinggi lampai orangnya......ala2 nasha aziz gitu ( sempat perasan lagi tu)... wahai, korang semua....ketinggian aku ialah 173 cm ler....


ok, bagaimana nak mgira BMI????


begini caranya.....


           berat (kg)
___________________
tinggi (cm) X tinggi ( cm)


atau lebih mudah lau korang semua kira secara online di http://www.nutriweb.org.my


jadi, ada berannnn???? 


sedikit info:


jika BMI anda kurang 18.5, tu tandanya anda kurus kering....tak normal tu, elok la makan banyak2....tambah nasi.... ;-)


jika BMI anda kurang daripada 25, tu berat badan ideal tu...tahniah....mcm aku ni, dapat 23....hahahaha...


jika BMI anda 25-30, tu tandanya anda da terrrr lebih berat, bawa2lah bako lemak tu....kita bako...kita bako....


jka BMI anda 30 dan ke atas, tu menunjukkan anda sudah obesiti....pagi2, sebelum subuh, kena niat puasa...petang2 g joging....malam sebelum tidur kena sapu losyen pecah lemak.....




satu lagi informasi, utk mengetahui berat badan ideal.....


darabkan 23 ( ni BMI paling ideal ) dgn tinggi anda (dlm meter)


contohnya; tinggi aku 1.73m


23 x 1.73 x 1.73 = 68.8kg


bermaksud, berat paling sesuai utk aku ialah, 68.8kg....


owh, aku kena kurangkan 2 kg lemak dlm badan aku ni.....




yok, joging......kita bako...kita bako...lemak ni...hehe


adios amigos ^_^



GEMUK???? X mauuuu.....

nape aku rasa badan aku ni makin berat aje?
nape seluar jeans aku mcam da x muat aje?
nape aku asyik nak makan aje ni....x kenyang2?
nape nape baju kurung aku semua da ketat?

nape aku rasa aku ni cepat letih aje?
nape muka aku nampak bulat aje ni?
 kenapa? kenapa?

adakah aku sudah gemuk????? TIDAKKKKKKK......


Monday, 21 March 2011

maafkan aku, naruto...

muka naruto ni mcm kucing aku la....
wahai, sayangku naruto...


bingkisan ini aku tulis khas untukmu...aku menyusun sepuluh jari tangan dan campur lagi sepuluh jari kaki memohon maaf atas keterlanjuranku... aku..aku... benar2 tidak sengaja...sungguh, naruto! aku x sengaja...maafkan aku....


aku faham jika kau sudah tidak mahu lagi bermesra-mesraan dengan aku....aku mengerti perasaanmu itu...kau masih phobia dan dalam ketakutan....


sesungguhnya, aku tidak tahu yang kau ada di belakang sedang bergolek-golek bermain pasir...alaa, lagipun aku reverse kete kancil tu slow aje...tp mmg aku rasa mcm terlanggar sesuatu....rupa2nya kau, naruto....


mujurlah kau x apa2...cuma tekanan mental je sikit...coz kau x bleh tgok muka aku dan kete aku.....percayalah ni bukan satu pakatan antara aku dan kete aku...


aku berjanji, aku akan belikan makanan yang sedap2 untuk kau...nanti aku belikan whiskers....ayam goreng (tp td aku tgok ko dah curik ayam goreng jiran sebelah)......pizza....sate....mi kari....laksa....burger.


Yang benar;
tuanmu yang baik hati

wajah naruto setelah mendengar janji2 manis aku......(bukan gambar sebenar)
  

Saturday, 19 March 2011

Pengacara Majlis 2

Lega sudah....akhirnya aku berjaya mengharungi satu pengalaman menyeksakan baru.....menjadi pengacara majlis untuk majlis berskala sederhana besar......walaupun pada mulanya aku tersangatlah seronok giler kecut perut seram sejuk........tp alhamdulillah.....berjaya juga cheq....jadi, nak tahu x, majlis apa?...taaaadaaaaaaaa.....


sesampai saja aku di sana, aku tergezut siot coz aku rasa mcm tersalah majlis aje .....ye la, aku pakai baju kurung.....peserta plak pakai pakaian renang.........erm, patutnya aku pakailah baju renang sukan... he3, malu gak seposeng wp hakikatnya best gak dapat cuci mata....ahaksss...


sebelum keluar bilik, wajib pose dahulu hahaha....ni hobi giler aku....


kesimpulannya, sangat seronok...best gak jd MC di tepi kolam renang hahahaha......lain kali, jemputlah aku lagi ea.....

masa ni, ada perlawanan akhir Polo Air antara pasukan Melaka dan Neg. Sembilan.....Tahniah  kpd pasukan Melaka kerana berjaya menjuarai Acara Polo Air untuk 4 tahun berturut.....aku jakun teruja gak, ni 1st time tonton acara sebegini...hu3

Friday, 18 March 2011

Pengacara Majlis


sejak aku bergelar chekgu....inilah tugas yang lazim aku buat....ye, tepat sekali!...menjadi pengacara majlis..... kui3

baru je tadi aku mendapat panggilan telefon...menjadi pengacara majlis... tp..masalahnya....bukan kat sekolah...bukan kat dewan....bukan kat padang....tapi.....di stadium...perghhhh....biau betul ni...seram sejuk pulak bila memikirkannya....padahal tadi dengan confidentnya aku kata, "ok, no hal.".......alamak.....boleh sedut balik tak kata2 tadi tu....


Hikayat Merong Mahawangsa

alkisah....maka tersebutlah kisah....pada 12 Mac yang lalu, aku, adik dan mamaku....bersama-sama menonton filem ini.....midnight lagi tu.....warghhhh.... jangan jeles...hik3

jadi filem epik sejarah ini memang membawa sejarah dalam hidupku.....ok, pada pandangan akula..cite ini memang hebat <melopong aku tengok ha3> hampir menyamai standard filem hollywood.....cayalah KRU...usaha keras anda itu, sy bayar dengan harga tiket wayang ea.....

watak yang paling aku suka....ermmmm.....watak antagonis lakonan Khir Rahman sebagai Kemawas....mmg cukup menyampah.....sakit hati...tahniah, kerana memberikan lakonan yang sangat berkesan....

oleh itu, kepada sesiapa yang masih menyokong filem tempatan...silalah pergi menonton filem ini...berilah peluang kepada filem ini bernafas..walaupun masih ada filem kita yang berwajah sampah................... ooppppsss, sorry he3... peace no war~adios~

Thursday, 17 March 2011

hangat2 tahi ayam.....


entah mengapa....aku mengambil masa yang agak lama untuk meneruskan usaha membuat blog...ini merupakan blog keduaku....blog pertama hasil ciptaanku adalah pada tahun 2007.....itupun disebabkan aku menghadiri kursus membuat blog selama tiga hari di Johor Bahru...harapanku, semoga usahaku ini berterusan....ahaks...janganlah jadi hangat2 tahi ayam....eeeyyyeekkk....

Demi Masa....

Date/Time

Mouse over to see time


Putera Naga

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers