~Mencari timba si anak dara~Di bawah sarang burung tempua~Salam sembah pembuka bicara~Selamat datang untuk semua~

Monday, 21 May 2012

Checklist tanda-tanda awal


18 Mei tempoh hari...berlari-lari aku ke hospital...ingatkan dah nak bersalin sangat...disebabkan sakit perut yang mengeras-ngeras sepanjang malam...tambahan pula, memang nak sangat tarikh tu, supaya senang sang anak merayakan hari lahir bersama-sama abahnya....

malangnya, itu hanyalah tanda-tanda palsu huhuhu <manalah kutahu...ni kan pengalaman pertama> berpenat lelah sahaja membuang masa di bahagian kecemasan wad bersalin HKL...tambahan pula, kes ibu mengandung sulung macam aku ni tidak dilayankan sangat....para jururawat dan doktor lebih menumpukan kepada kes ibu-ibu yang sudah mempunyai dua atau lebih anak....

aku ni, hanya disuruh duduk menunggu...menunggu...menunggu dan terus menunggu...hingga aku dan ibu-ibu yang senasib dengan aku ni berasa sangat stress..bosan...dan daripada rasa nak beranak..terus tak jadi..maka sudah tentulah..aku pun disuruh pulang selepas menjalani beberapa sesi ujian....

rasanya, bukankah lebih mudah guna kaedah '1st come 1st serve'...tambahan pula, bukannya lama mana pun pemeriksaan tersebut....yang lamanya apabila disuruh menunggu.....sampaikan aku serik nak ke hospital lagi...seboleh-bolehnya aku cuba untuk membuang mentaliti pemikiran "alaaa, hospital kerajaan, memang macam tu"...

berkaitan tanda-tanda awal bersalin ini...mungkin setiap ibu mengalami tanda yang berlainan..macam aku ni, memang sejak dari kandungan lima bulan lagi, kakiku da bengkak....saiz kasut bertukar daripada saiz 7 kepada saiz 9....bukan itu sahaj, muka dan jari jemari pun bengkak-bengkak juga.... cuma sekarang ni apabila sudah mencecah kandungan 9 bulan..segala yang bengkak itu sudah mulai surut..apakah?? ^__^

selain itu, sekarang ni, aku rasa perutku makin ringan pula...jururawat kata, baby sudah turun ke bawah dan bila-bila masa sahaja...baby boleh keluar....jadi segala barang baby dan aku sudah tersimpan dalam kereta...dan sekarang ni aku sik rasa perut memulas-mulas....asyik kentut dan buang air besar....adakah???

dek kerana jahil...dan duduk sorang-sorang di kawasan perumahan ini macam kera sumbang..maka aku hanya mampu google aje la....

berikut adalah tanda-tanda yang aku 'siasat' di internet...


Bayi Turun Ke Bawah
Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun ‘turun’ ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:


1. sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.
2. kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencing
3. sakit perut, memulas
4. kerap buang air besar
5. kerap terkentut
tanda yang pertama je tak rasa sangat . 4 tanda lagi tu je rasa . tambah-tambah kerap berak dengan kentut .


Keluar Lendir Pekat/Berdarah
Lendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu


mak bidan cakap lendir pekat tu makanan baby . mak aku pun cakap gitu jugak .


Rahim Mula Menipis.
Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.


Sakit Belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda. Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan rehatkan badan anda. Ulangi lagi. Anda juga boleh mengurangkannya dengan banyakkan berjalan. Ia juga akan mempercepatkan kelahiran anda. Jika sukar untuk anda berjalan, minta suami anda urut belakang anda dengan kuat semasa anda berbaring mengiring.


Pecah Air Ketuban
Air ini biasanya keluar dengan banyak dari vagina. Warnanya jernih, tanpa bau. Segera ke hospital.


p/s : mak aku cakap mungkin baby ni nak kuar pada tarikh 1 Jun pula....bersempena tarikh pemergian arwah abahku 6 tahun lepas....entahlah...

Saturday, 19 May 2012

Aku Wanita Biasa

Tajuk post hari ini selaras dengan tajuk lagu di blog ini....Rasa berjuta-juta lagu yang ada di dunia ni....aku terpanggil untuk meletakkan lagu ni..tapi mengapa?? dah sah sebab aku ni pun kategori wanita biasa juga....yang ada perasaan sayang...yang ada perasaan ingin disayangi....uhhh, tapi ini bukan nak cerita tentang kisah cinta aku yang dulu-dulu itu yek...bagi aku barang yang lepas jangan dikenang...itu hanyalah tinggal sejarah...walaupun cukup memberikan pengalaman yang sangat berharga dalam hidup aku....

Perasaan sayang bagi aku...amatlah pelik dan aneh..suka-suka hati aje perasaan sayang itu akan terbit dari dalam hati...dan kadang-kadang tanpa sedar...eh, sayang itu sudah hilang dari hati...huhuhuhu....tentu kalian juga pernah mengalaminya kan..kan...kannnn....

ok, berbalik kepada tajuk entry "aku wanita biasa" ni....aku nak sesuaikan dengan tahap kondisi aku pada masa ini yang sarat mengandung 9 bulan 1 minggu 5 hari....hurmm, bunyi macam perut aku da terboyot-boyot....dan jalan pun da terkedek-kedek aje kan....hahaha..tapi tanyala rakan sejawatku, aku masih lagi boleh memakai baju kurung....malahan, sebenarnya........aku tak pernah beli dan pakai pun baju mengandung....yang ada pun hanyalah jubah je...

"aku wanita biasa"...jadi aku akui yang aku agak gerun rupanya nak pergi ke hospital....dan makin aku tontoni video ibu bersalin di youtube itu, membuatkan aku makin takut nak beranak..hahaha....pelikkan? lagilah pelik bagi rakan-rakanku yang memang tahu kebrutalan... keganasan....keselambaan...kelasakan aku selama ini...huhuhu, pe nak buat...<aku wanita biasa...rupanya> walaupun dulu-dulu tu tahap memikul M16 berjalan kaki..tidur di hutan..eh, tak takut pulak yerkkkk...

faktanya, aku mana lah pernah sakit hingga tahap lepak di wad melainkan bulan April tempoh hari akibat keracunan makanan...itupun perasaan aku da tahap syahdu air mata berlinangan....duduk wad tanpa ada tetamu yang datang melawat membawa buah tangan...roti....air soya...hukhukhuk... .melainkan suami aku sorang aje yang setia menanti....

dek kerana aku ini <wanita biasa> aku mohon doakanlah kesihatan..keselamatan...aku dan bayiku ini...sepanjang tempoh aku mengandung hingga saat melahirkan bayiku....aku ingin memohon ampun maaf kepada semua pembaca blogku....mungkin terdiri daripada saudara maraku, sahabat handaiku, rakan sekerjaku, anak-anak didikku...sesiapa sahaja yang mengenali diriku ini agar memaafkan segala kesalahan tutur kata dan perbuatan yang telah mengguris dan menyinggung hati kalian...sesungguhnya, aku ni wanita biasa....segala yang baik datangnya daripada Allah SWT, yang buruk-buruk itu memanglah silapku sendiri.....sekian...


Monday, 7 May 2012

Ho'oponopono???????

Minggu ini aku belajar satu ilmu baru...ilmu untuk mengubati penyakit hati dan minda yang sentiasa dalam tekanan...ilmu untuk merubah perlakuan dan tingkah laku akibat kecelaruan pemikiran...terima kasih kepada kaunselor sekolah saya yang menyebut perkataan ini <HO'PONOPONO>....

Apa benda tu??? ini merupakan satu teknik membantu melegakan stress yang terkenal sejak zaman Hawaian kuno lagi....dalam teknik ini ada EMPAT AYAT PENYEMBUH yang mesti disebut setiap hari.....iaitu:



 hurmmm, jika difikir-fikirkan....sebagai seorang insan...berapa kalikah dalam sehari kita BERANI untuk meminta maaf atas kesalahan kita??? adakah kita sanggup memohon kemaafan daripada mereka yang lebih rendah tarafnya daripada kita?? adakah seorang ketua akan meminta maaf daripada pekerjanya?? adakah seorang guru akan memohon maaf daripada anak muridnya?? adakah seorang suami akan meminta maaf daripada isterinya???  walaupun sudah terang lagi bersuluh yang memang kita bersalah...

begitu juga dengan ayat "saya sayang awak"....adakah ungkapan ini hanya untuk si kekasih hati sahaja?? bagaimana dengan ibu dan ayah yang sudah bertahun-tahun berada di samping kita menyaksikan jatuh bangun kita?? mereka yang menyayangi kita sepenuh hati....sebenarnya kita hanya BERANI menyatakan perasaan sayang terhadap ibu bapa semasa kita kecil sahaja..apabila tahun berganti tahun...kita menjadi semakin malu...dan hanya berharap mereka di sekeliling kita ini tahu sendiri bahawa kita sayangkan mereka.....owhhhh, sangat salah.......sayang itu hendaklah diungkapkan....tidak boleh hanya mampu berharap orang lain faham....

akhir sekali, perkataan "terima kasih"......ini tanda kesyukuran sebenarnya.....ucapkanlah 'terima kasih' sebagai tanda kita menghargai pengorbanan....kesetiaan....pemberian..pertolongan....kasih sayang....dan sebagainya....janganlah jadi insan yang tidak bersyukur.....

sebenarnya...segala ayat dalam teknik ini memang telah diajar dalam Islam.....ini untuk memutihkan kembali hati kita yang makin hari makin dipenuhi titik hitam....oleh itu, ajarkanlah perkataan ini kepada anak-anak kita yang baru mula mahu belajar bercakap itu...insya'allah..secara tidak langsung akan membentuk peribadi dan sahsiah mereka.....

terima kasih kerana membaca....maafkan saya jika ada tersalah bicara....saya sayang kalian...


Sunday, 6 May 2012

Persoalan....Demi..Persoalan....

Tahun ini merupakan tahun artis-artis jelita mendirikan rumahtangga....bermula dengan si cantik berbakat Lisa Surihani mengahwini duda kaya dan kreatif, Yusri KRU (owh, sejak di bangku sekolah lagi aku memang ~peminat kipas mati~KRU).....kemudian diikuti pula dengan aktres jelita lagi sensasi tetapi lakonan tetap mantap <hahahaha> siapa lagi Fasha Sandha (aku peminat dia ea...lantaklah hangpa nak kutuk pa pun pasai dia...cheq x kesah) yang juga mengahwini si duda idaman rebutan Malaya <erkk> Jejai.....akhirnya semalam pula, si dara manis Scha al-Yahya selamat diijabkabulkan dengan si jejaka metroseksual...Awal Ashaari.....

hurmmm...kenapa pulak la muqadimah aku ini bermula dengan kisah artis??? kaitannya senang sahaja..hehehe.....aku ( yang x berapa nak jelita...sebab bukan artis, ahaks ) ni juga sudah selamat diijabkabulkan tahun lepas...tetapi aku faham + tahu + maklum bahawa pernikahanku ni lebih kontroversi berbanding sang artis...

ada kakak sepupuku menghantar emel bertanya, adakah aku bernikah dengan artis....ada juga yang meneka yang aku ini menjadi isteri sang datuk.....malahan tidak kurang juga yang bersokseksoksek mengatakan aku ni isteri kedua....jeng-jeng-jeng...barulah masuk tajuk <persoalan demi persoalan>..

ada yang lagi laser pula memberitahu mungkin suamiku ini ialah orang bunian....huhuhu, sadis kan....aku faham, orang di sekelilingku ini amat menyayangi diriku...mereka amat takut aku dilanda kekecewaan....ialah...semua tahu ombak rumahtangga ini amatlah dasyat..mengalahkan kisah ombak rindu yang popular itu...

aku memohon maaf kerana belum berkesempatan untuk menayangkan suamiku di khalayak ramai....Dia itu hanya rakyat marhaen juga seperti kalian....tiada apa-apa yang istimewa...cuma dia itu istimewa di hatiku...jadi kepada semua....harap bersabar.....tungguuu.... ^_^

Thursday, 3 May 2012

Owh anakku Sazali...

apabila semakin menghampiri tarikh jangkaan bersalin...hati aku mula berdebar2...macam-macam kata tanya..kata kerja...kata seruan yang berlegar-legar dalam benakku ini...antaranya ialah...bagaimana cara nak membesar, mengasuh dan mendidik anak-anak...

aku percaya, zaman teknologi yang semakin maju dan canggih ini banyak mempengaruhi cara dan teknik pendidikan anak....selain itu, latar belakang pendidikan ibu bapa serta kerjaya juga amat membantu proses membesarkan anak-anak..

seorang rakan sekerjaku ada menyatakan bahawa anak ini akan mengikut kebaikan ayahnya dan kejahatan ibunya....mula2 terkedu juga aku mendengarnya...tetapi apabila sudah diperhalusi maksudnya..barulah aku memahaminya....sebenarnya seorang ibu sangat cenderung untuk menyayangi, memanjakan dan memihak anaknya walaupun terang-terangan pada suatu ketika sang anak itu telah melakukan kesilapan....berbeza dengan ayah....yang lebih cenderung menghukum anak agar tidak lagi mengulangi kesilapan/kesalahan.....

aku sangat-sangat bersetuju....tidak salah menunjukkan sayang kepada anak...tidak salah melimpahkan kemewahan kepada anak-anak...tetapi perlulah berpada-pada...kerana perjalanan sang anak itu masih jauh lagi...berikan peluang kepadanya untuk belajar dan berusaha sendiri untuk mencapai kejayaan hidupnya...

janganlah jadi ibu bapa yang terlalu mendengar kata-kata dan rengekan anak-anak...sebagai ibu bapa, kita perlu tegas kerana segala asuhan kita pada hari ini akan dapat dilihat kesannya pada masa depan...jangan ulangi cerita <anakku Sazali> itu...terdapat juga ibu bapa yang sanggup datang menyerang sekolah untuk memaki guru-guru, mengugut guru besar atas dakwaan memukul dan memarahi anak mereka...

sikap begini sangat menyedihkan kerana guru di sekolah itu telah menjalani kursus dan latihan serta amat berpengalaman untuk mengajar dan mendidik anak-anak bangsa untuk menjadi insan yang cemerlang....adatlah jika terdapat anak-anak yang nakal didenda atau dinasihati dek kedegilan dan kemalasan tidak menyiapkan kerja yang diberikan guru...

hal ini sangat berbeza dengan zaman dahulu kala....ibu bapa zaman itu sangat mementingkan ilmu dan memuliakan guru....mereka sendiri mengizinkan guru untuk memukul anak mereka dengan harapan sang anak menjadi insan berguna....ibu bapa pada zaman itu sangat sedar hanya ilmu pengetahuan sahajalah yang akan membantu anak mereka berjaya pada masa hadapan...

namun, yang peliknya, apabila anak itu sudah berjaya sekarang..mengapa tidak mengamalkan teknik mendidik begitu, agar generasi zaman terdahulu tetap kekal berjaya....

entahlah.....apa yang aku lontarkan ini semata-mata untuk mengingatkan diriku sendiri untuk menjadi jenis ibu bapa yang bagaimana.....terima kasih kerana membaca...sekian, terima kasih...

Tuesday, 1 May 2012

Hidup Mestilah Berdikari...

BERDIKARI???? cikgu aku kata, maksudnya...berdiri di atas kaki sendiri....jadi bermula pertengahan Januari tahun ini...aku telah mula berdiri di atas kaki aku sendiri....aku sudah tidak meminjam kaki orang lain untuk aku berpijak...(dalam makna tu)

aku telah mula hidup berjauhan daripada kaum keluarga kecilku....sanak saudara dan rakan-rakan yang selama ini sangat membantuku daripada segi nasihat....kata-kata semangat...material dan wang ringgit. pada mulanya memanglah sangat berat untuk melaksanakan keputusan yang telah diambil...tetapi, HIDUP MESTI TERUS.....jadi aku pun mulalah melangkah walaupun perlahan....masih tertoleh-toleh ke belakang...

hidup di tempat orang memanglah sangat aneh rasanya...walaupun aku tidaklah berhijrah jauh berjuta-juta batu..namun masih ada perbezaannya...maklumlah 10 tahun hidup di kampung...sudah terbiasa bangun pagi hasil kejutan sang jalak yang berkokok di tepi bilik...sudah terbiasa disapa mesra oleh penduduk kampung ketika keluar membeli lauk-pauk....

di sini...manusia kota sangat ramai...padat dan sesak...tetapi mengapa aku rasa macam duduk di dalam hutan??? sangat kurang patah perkataan yang keluar daripada mulutku ini....malahan jiran kiri kananku ini pun masih lagi aku tak kenal...setakat berbalas-balas senyuman ketika keluar bekerja sahaja...

adakah kediaman/ rumah di sini sekadar tempat persingahan untuk melepas kelelahan bekerja? rata-ratanya keluar awal untuk ke tempat kerja...ada yang sebelum Subuh sudah bergerak keluar mengusung anak bini dari rumah....mereka pulang ke rumah sesudah matahari melabuhkan tirainya...

tinggal di rumah berasingan daripada keluarga juga merupakan suatu perkara baru bagi aku....macam-macam yang perlu aku hadapi..terutama kerenah tuan rumah...berbelit-belit arahan dan maklumat yang tuan rumah sampaikan.....walaupun rasa bengang bercampur geram, aku tetap cuba memahami mengapa sikap tuan rumah begitu...mungkin dia takut ditipu oleh penyewa...mungkin juga dia takut aku tidak membayar duit sewaan....huhuhuhu.....sabar3....tuan rumah itu tidak tahu yang aku ni dan bergolok bergadai meminjam sana-sini demi menyediakan wang deposit...wang sewaan..wang perjanjian..dan entah apa-apa lagi la....

sehinggakan rumah sewaanku ini masih lagi dalam keadaan padang jarak padang tekukur kerana belum ada perabot rumah....hukhukhuk, sedih juga..tetapi itulah...hidup ini perlukan sikap keberdikarian......

Demi Masa....

Date/Time

Mouse over to see time


Putera Naga

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers