~Mencari timba si anak dara~Di bawah sarang burung tempua~Salam sembah pembuka bicara~Selamat datang untuk semua~

Saturday, 2 June 2012

Warkah Untuk Abah

Semalam 1 Jun....maknanya sudah 6 tahun arwah abahku meninggalkan dunia yang fana ini....tetapi aku masih merasakan abahku tetap dekat dengan jiwaku....mungkin kerana itu, aku terpaut dengan suamiku ini yang kurasakan mempunyai sebahagian ciri-ciri arwah abahku.....walaupun sang suami sendiri ragu-ragu dengan jawapan aku....apabila ditanya mengapa aku memilihnya dan mahu hidup bersamanya....nampak macam klise kan...biasalah anak perempuan akan cenderung memilih suami yang tegas, garang, sabar, tak banyak cakap seperti abahnya....anak lelaki pula sebaliknya akan memilih isteri yang lemah lembut, penyabar, pandai masak seperti ibunya.....

warkah ini kutulis khas untuk abah....

Ke hadapan ayahandaku yang sememangnya sangat jauh  di mata....namun tetap kekal dekat di hati kami sekeluarga...semoga roh abah sentiasa dalam rahmat Ilahi....bertemankan doa yang tidak putus-putus daripada kami. buat diri kami di dunia ini, janganlah dibimbangkan...kami masih meneruskan kehidupan seadanya.

ayahanda yang sangat dirindui,

entah mengapa setelah enam tahun, tiba-tiba tersangat ringan tangan ini untuk mengutuskan warkah kepadamu abah...mungkin kerana ingin menceritakan betapa payahnya hidup kami selepas peninggalan abah menemui sang pencipta yang esa. secara fizikal di mata orang, hidup kami selesa...orang masih lagi mengukur kebahagiaan itu menggunakan material semata-mata..

sebenarnya abah, hati kami sangat terguris....rentetan demi rentetan peristiwa yang berlaku kepada anak-anak abah....ye, kami diuji sebenarnya...dan sudah tentulah kami inginkan sokongan daripada semua pihak..tambahan pula kami tidak berbapa lagi...namun malangnya hidup kami ini..apabila hanya mendapat umpat keji....mereka tidak mahu memahami mengapa sesuatu kejadian itu berlaku...malahan mereka lebih cenderung untuk menghukum kami...maklumlah..kami dah tiada abah...kami hanya ada mama yang sangat tabah dan sabar itu..

jadi, mereka lebih seronok untuk menjadikan kehidupan kami ini sebagai bahan umpatan dari mulut ke mulut....berbanding datang bertanya dan mengambil berat....mereka kelihatan sangat seronok apabila melihat kami adik beradik berpecah belah....mereka amat seronok melihat kami adik beradik merayu-rayu meminta bantuan daripada mereka.

entahlah abah...kadang-kadang terdetak juga di dalam hati..adakah kami akan menghadapi situasi yang sama jika abah masih ada lagi di dunia ini.....namun begitu, abah janganlah bimbang...hubungan kami adik beradik makin utuh...walaupun kami terpisah hutan batu dan konkrit keras....

jika difikirkan kesedihan ini...memanglah...tapi apa nak buat....mama kata kami kena tabah...kami kena sabar....kami wajib belajar untuk menjadi orang sabar dan tabah sementara mama masih ada ini..kerana kata mama....esok lusa entah siapa yang tahu....bagaimana pula nasib kami...abah, ketahuilah yang anak-anak abah ini tidak jahat...masih lagi waras...masih lagi ingat ibu bapanya....cuma kami ini suka mencuba...suka mengambil risiko...itu sahaja...kami inginkan nasihat..bukannya umpat keji....eh, bukankah itu seperti memakan daging saudara sendiri?? nauzubillah....

sampai di sini sahaja nukilan anakmu ini, abah....semoga tenang hidup di sana. kami juga akan sampai ke sana...hanya masa yang menentukan...salam rindu salam kasih daripada kami empat beradik...Selamat Hari Bapa...kami sayang abah.

sekian.

Cinta VS Kahwin

Cinta itu indah....sangat mengasyikkan.....semuanya nampak suci....kelihatan manis-manis sahaja...seolah-olah diri kita terawang-awang di angkasa lepas memetik bintang yang berkelipan....owhhh, dasyat giler...hahahaha tapi itulah cinta...walaupun putus cinta berkali-kali.....ditinggalkan...dikecewakan.....didua-tiga-empatkan.....kita tetap tidak serik-serik untuk meneguk kenikmatan dan kemanisan cinta itu......

percayalah...jika hari ini, kamu menangis-meleleh air mata-tak lalu makan-mengoyak-ngoyak/membakar/mendelete segala gambar kenangan bersama si dia.....esok lusa, akan datang si cinta yang lain mengetuk pintu hati kamu....dan lama kelamaan, kamu secara tidak sedar akan melupakan kisah cinta luka yang lama itu..

entah mengapa semenjak dua menjak ini, aku asyik membaca ayat-ayat cinta di laman FB murid-muridku....owh, tanpa aku sedar...mereka sudah dewasa....mereka bukan lagi anak didikku di tahun 3 atau di tahun 6 yang boleh aku marah-marah....rotan-rotan (hehehe)..maafkan cikgumu ini...cikgu juga seperti ibu bapamu yang tetap menganggap kalian itu insan yang comel...manja....tetap kecil selamanya..ahaks..

sememangnya fitrah manusia, untuk mencintai dan dicintai....tetapi..sesungguhnya alam percintaan itu amatlah berbeda 360 darjah daripada alam perkahwinan......sangat-sangat berbeza....

1. apabila di alam percintaan....kita cenderung melakukan dosa kering...dosa basah....tanpa kita sedar..ataupun memang sengaja kita lakukan....sebenarnya terasa sangat rugi apabila kita menyerahkan 100% hati perasaan kita kepada yang dicintai....kerana itu hanyalah perkara sia-sia....ye lah si dia itu bukannya ada ikatan pun...bila-bila masa sahaja...kita boleh ditinggalkan tanpa notis.....hurmmm, pengalaman banyak mengajar diriku....dan jika boleh diputarkan masa...aku nak kahwin selepas SPM ja...hahahaha {tiba2 teringat saat dingurat di pasar borong, abg tu siap ajak kahwin....tapi masa tu, sombong n siap cakap...maaf sy nak sambung belajar hingga universiti}

tetapi apabila sesudah ijab kabul....segalanya menjadi halal..tiada dosa...buat apa pun terus menjadi pahala....2 in 1....hati senang n dapat pahala....eh, x nak ke? hahaha <provokasi melampau> tapi itulah...macam da terlewat pula...rugikan?? bukan senang nak kumpul pahala di zaman iman lebih nipis daripada kulit bawang ni....malahan hati menjadi lebih tenang....secara semula jadi....hurmmm susah nak diperjelaskan perasaan ini...

2. alam perkahwinan ini membuatkan kita menjadi lebih bertanggungjawab....tambahan pula apabila dikurniakan cahaya mata...kita akan lebih fokus dalam meneruskan kehidupan....hidup kita menjadi lebih tenang...walaupun sebenarnya gelombang hidup suami isteri ini lebih berombak...sangat mencabar...tetapi itulah....sikap kebertanggungjawaban akan membantu kita mengatasi segala rintangan....di samping kesabaran yang tinggi....kerana amat berbaloi untuk kita bertahan dan mempertahankan ikatan yang telah tersimpul ini.....

Jadi, jika berlaku sedikit perselisihan+pertengkaran+ketidakpuasanhati, kita perlulah duduk berbincang....atau mungkin mengalah...atau bertenang dan bersabar kerana perkahwinan itu sebuah tanggungjawab....bukan lagi percintaan semata-mata yang boleh sesuka hati meninggalkan, mendua-tiga-empatkan pasangan.....

mengambil semangat lagu nyanyian P Ramlee dan Saloma;

Sedangkan Lidah Lagi Tergigit

Sedangkan lidah lagi tergigit
Apa pula suami isteri

Buang yang keruh ambil yang jernih
Baru teguh peribadi

Apa guna kita bertengkar
Suami isteri harus bersabar

Kasih sayang rukun dan damai
Hidup seperti dalam mahligai
Maaf hamba wahai dinda

Buang yang keruh ambil yang jernih
Baru teguh peribadi

Suami isteri mesti berpakat
Rumah tangga mendapat berkat

Apa guna selisih faham
Kalau kini aman tenteram
Pohon ampun wahai kanda

Buang yang keruh ambil yang jernih
Baru teguh peribadi

nota kaki: aku mungkin sudah matang dan berpengalaman dalam percintaan...tetapi aku diumpamakan <budak baru belajar> yang sedang menempuhi alam perkahwinan..... 

Demi Masa....

Date/Time

Mouse over to see time


Putera Naga

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers