~Mencari timba si anak dara~Di bawah sarang burung tempua~Salam sembah pembuka bicara~Selamat datang untuk semua~

Tuesday, 13 November 2012

Sedangkan Lidah Lagi Tergigit....

Assalam...

Sedangkan Lidah Lagi Tergigit

Sedangkan lidah lagi tergigit
Apa pula suami isteri

Buang yang keruh ambil yang jernih
Baru teguh peribadi

Apa guna kita bertengkar
Suami isteri harus bersabar

Kasih sayang rukun dan damai
Hidup seperti dalam mahligai
Maaf hamba wahai dinda

Buang yang keruh ambil yang jernih
Baru teguh peribadi

Suami isteri mesti berpakat
Rumah tangga mendapat berkat

Apa guna selisih faham
Kalau kini aman tenteram
Pohon ampun wahai kanda

Buang yang keruh ambil yang jernih
Baru teguh peribadi

okay, kalian pun tentu sudah seronok menyanyikan lagu ini....kita kembali kepada tajuk di atas... ini bukanlah entri untuk bercerita tentang hal pergaduhan kami suami isteri...ini tajuk yang universal...yang dialami oleh semua orang yang berumahtangga...

ingat ye, waktu bercinta dulu...tak ada pun nak tergigit-gigit lidah ni..kerana pada masa itu....lembut gigi daripada lidah...semuanya alahai manis dan indah-indah sahaja....semuanya sayang-sayang..rindu-rinduan....

dalam berumahtangga ini, yang paling penting ialah kesepakatan....semua mesti disepakati sebelum membeli atau membuat sesuatu....barulah matlamat perkongsian hidup itu tercapai.....

si isteri pula... jika dulu.. semasa bercinta... kelihatan wangi...slim....cantik...bergaya....tetapi apabila sudah bergelar isteri...dan ibu... mula akan bertambah-tambah..................................................................................

berserabut...gemuk....berbau bawang hahahaha.....sebab dibebani tugas mengemas rumah, menyapu, mengemop, memasak, membasuh baju, membersihkan bilik air, mencantikkan bilik tidur, membuang habuk pada kipas, melipat baju, menjaga anak, melayan anak dan suami.....sampaikan tiada masa untuk melihat diri sendiri....hukhukhuk

owh...seram pulak aku ni.... ;-) oleh itu kita perlukan kesepakatan....dengan suami, bahagi tugas masing-masing....supaya sama-sama merasa susah dan senang (seperti ikrar cinta dulu-dulu tu)

errr, bagaimana jika suami x mau buat?? semua tugas dilonggokkan kepada sang isteri yang sudah penat keluar bekerja itu??? 

jeng..jeng....jeng >>>bersambung daa

 

Salam Hijrah

Assalam semua,

Aku sangat sibuk...Entah apa yang aku sibukkan hingga langsung tidak berkesempatan untuk membuka blog aku sendiri. Yang sering aku kemaskini ialah laman FB aku je iaitu di https://www.facebook.com/nurly.nurlyssa (promosi huhuhu)...

Okay, bercerita tentang hijrah.... Apakah yang kalian ingin hijrahkan? Bagi diri aku...ermmmm <sambil menopang dagu dan memandang ke awan biru> hahhh... AKU INGIN BERUBAH!! tapi agak klise la pulak kan...semua akan berkata sedemikian....nak berubah daripada baik kepada lebih baik...tapi betul ke akan berubah??? kenalah tepuk dada tanya hati.....

Aku ingin keluar daripada kepompong kehidupan aku yang biasa ini. Tapi tidaklah bermakna aku akan berhenti menjadi cikgu. Tidak sama sekali. Aku ingin membuka kelas tuisyen. Rasanya aku sudah lama menjadi guru tuisyen milik orang lain. Jadi sempena pembukaan tahun baru Islam ini, aku juga ingin mengorak langkah ke hadapan dengan membuka kelas tuisyen sendiri.

Kejayaan atau kegagalan kelas tuisyen ini, hanya Allah sahaja yang tahu...dan sudah tentulah bergantung juga kepada semangat dan kerajinan aku ini. Oleh itu, kepada semua pembaca blog aku ini...Jika kalian ingin lakukan sesuatu....(yang baik ea) terus lakukan....pejamkan mata, pekakkan telinga...jangan tanya pendapat orang ramai...kerana ditakuti akan melemahkan semangat kalian nanti.

Yang penting, setiap tahun kita perlu ada perubahan...jika tidak banyak.memadailah sedikitpun.....belum cuba ...belum tahukan...bak kata pepatah....Jika tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya....alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan...

sekian ^_^

Demi Masa....

Date/Time

Mouse over to see time


Putera Naga

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers