Saturday 26 March 2011

GEMUK???? X mauuuu.....part two

wah, entry tajuk ni da sampai part two....hohoho.....


ok, aku mgaku..aku sangat susah hati....ye la, dulu aku slim.... kurus..... (rasa diri pun cun......ahaks)...


tp la ni...da bertambah berat badan.....mau x susah hati....makan pun makin laju aje.....sik lapau aje....huuhu....orang kata ubat susah hati ialah makan...n..makan....pastu tidur.....zzzZZZZ...kui3x


namun, hasil aku jenjalan n sembang2 ngan pokcik Google....aku terus kira BMI aku secara online....nak juga tau, adakah berat badan ni ideal atau tidak.......adakah aku masih dalam kategori kurus......atau obesiti...(minta jauhkanla)......


so, hasil kiraan BMI........taaaaadaaaaaaaaaaaaaaaa........


selepas darab bahagi......kiraan BMI aku ialah 23.....normal, yaahoooo!!!


hahahaha..aku suka...aku suka.....tp kenapa walaupun berat aku dah cecah 70kg masih dlm kategori normal????knapa? kenapa????


hah, tu ar korang.....lupa ke...aku kan tinggi lampai orangnya......ala2 nasha aziz gitu ( sempat perasan lagi tu)... wahai, korang semua....ketinggian aku ialah 173 cm ler....


ok, bagaimana nak mgira BMI????


begini caranya.....


           berat (kg)
___________________
tinggi (cm) X tinggi ( cm)


atau lebih mudah lau korang semua kira secara online di http://www.nutriweb.org.my


jadi, ada berannnn???? 


sedikit info:


jika BMI anda kurang 18.5, tu tandanya anda kurus kering....tak normal tu, elok la makan banyak2....tambah nasi.... ;-)


jika BMI anda kurang daripada 25, tu berat badan ideal tu...tahniah....mcm aku ni, dapat 23....hahahaha...


jika BMI anda 25-30, tu tandanya anda da terrrr lebih berat, bawa2lah bako lemak tu....kita bako...kita bako....


jka BMI anda 30 dan ke atas, tu menunjukkan anda sudah obesiti....pagi2, sebelum subuh, kena niat puasa...petang2 g joging....malam sebelum tidur kena sapu losyen pecah lemak.....




satu lagi informasi, utk mengetahui berat badan ideal.....


darabkan 23 ( ni BMI paling ideal ) dgn tinggi anda (dlm meter)


contohnya; tinggi aku 1.73m


23 x 1.73 x 1.73 = 68.8kg


bermaksud, berat paling sesuai utk aku ialah, 68.8kg....


owh, aku kena kurangkan 2 kg lemak dlm badan aku ni.....




yok, joging......kita bako...kita bako...lemak ni...hehe


adios amigos ^_^



No comments:

Post a Comment

INARA AISYA

Terlalu pantas cara kelahiranmu, Inara Aisya. Asalnya ibu hanya ke klinik pakar O&G Hospital Ampang hanya untuk rutin pemeriksaan setela...