~Mencari timba si anak dara~Di bawah sarang burung tempua~Salam sembah pembuka bicara~Selamat datang untuk semua~

Sunday, 15 May 2011

Hidupku Seorang Guru

Jujur aku katakan yang bergelar GURU itu bukanlah yang aku impikan....langsung aku tidak inginkan...malah semasa di bangku sekolah rendah dahulu, aku dengan bangga mengatakan "cita-cita saya ialah ingin menjadi polis.....atau askar....".

namun seperti kata orang, kita hanya mampu merancang, Allah yang menentukan......aku kini seorang guru....seperti yang ibu bapaku inginkan.....ya, sejak kecil lagi ibu bapa aku selalu kata...."kakyong, nanti jadi cikgu ye"...mereka tidak pernah berhenti mengharap......sekarang aku berasa sangat bersyukur kerana aku dapat merealisasikan impian ibu bapaku....(sekolah sepelaung aje dari rumah).

Kehidupan sebagai seorang guru sangat mencabar.....dulu aku ingat jadi cikgu ni kerja senang....mengajar, tanda buku...marah2 murid.....sebab tulah aku x mau jadi cikgu.....aku nak jadi polis..hehehe (naif sungguh pemikiran masa tu)....setelah beberapa tahun bergelar guru, aku baru tahu....cikgu itu ialah:

1. pendidik, penasihat, pembimbing, fasilitator.....( ni memang kerja cikgu...)
2. doktor/jururawat ( budak2 sekolah rendah suka main kejar2...pastu jatuh....berdarah.....)
3. polis/peguam/hakim/pendakwaraya ( kes disiplin la ni....ada yang mencuri....membuli....bergaduh..)
4. kerani....juruwang....( bila awal tahun nak kutip yuran.....huhuhu)
5. pereka bentuk hiasan dalaman....( ni bila nak kemas kelas...cat....maklumla nak menang pertandingan
    keceriaan & kebersihan kelas hahaha)
6.ahli sukan, jurulatih ( biasalah tu.....cikgu kena pandai/menguasai semua jenis sukan tau......lau x tau pun,
   tetap kena buat2 tahu ^_^ )
7. pelukis, penyanyi, penari dsb...( hahaha, walaupun suara x sedap,lukisan x cantik....menari  
    sumbang...murid2 akan tetap puji cikgu mereka.....seronok kan? )

bagi aku, walaupun bidang tugas guru ini sangat luas....aku semakin suka menjadi guru....setiap hari merupakan hari pembelajaran untuk aku....oleh itu, jika anda ingin menjadi guru......anda mestilah:

1. berfikiran terbuka

tiada manusia yang sempurna di muka bumi ini....kita akan sentiasa buat kesilapan....oleh itu, kita perlu menerima dan membetulkan kesilapan kita...suatu perkara biasa jika anak murid kita akan menegur kesilapan kita.....

2. jangan terlalu berkira..

ermmm....buat apalah jadi guru jika terlalu berkira dengan murid.....bukankah niat kita utk melihat kejayaan murid2 kita?? jadi apa salahnya korbankan masa untuk mengajar murid di kelas2 tuisyen...janganlah selalu menyalahkan murid itu tidak pandai......tapi kalau budak tu pandai bijaksana mcm profesor...buat apalah mak ayah dia hantar g sekolah kan?? fikir2kanlah...tambahan pula, ada murid yang bernasib tidak baik, seperti ibu bapa bercerai.....ayah penagih dadah.....dsb....kasihan mereka jika tidak mendapat pendidikan yang sewajarnya....

3.gunakan bahasa yang baik

kita ni guru.....model kepada murid....amat tidak elok jika menggunakan bahasa yang kesat.....ingatlah murid2 ini amat memerlukan tunjuk ajar dan doa daripada kita.....oleh itu, kesabaran kita amat diperlukan semasa mengajar....


4. menguasai pelbagai cabang ilmu

melalui pembacaan.....jadi amat tidak patutlah kalau guru itu malas membaca....iskh..iskh....guru itu akan menghasilkan doktor, jurutera, peguam, perdana menteri dan sebagainya......janganlah jadi manusia yang jumud....dan mudah berpuas hati....

sebenarnya coretan ini lebih kepada untuk mengingatkan diri aku sendiri....kerana aku juga guru yang masih kekurangan.......guru yang masih belum banyak pengalaman........apa pun, aku ucapkan SELAMAT HARI GURU.....ingatlah GURU PENJANA TRANFORMASI PENDIDIKAN NEGARA......

Wednesday, 4 May 2011

kisah buah epal....

Kata sahibulhikayat, tinggallah seorang dara manis bersama ayahnya yang sering sakit-sakit di hujung kampung. walaupun si dara manis itu hidup dalam kesusahan dan keperitan hidup, dia sangat rajin mencari rezeki untuk mengubati penyakit ayahnya yang sangat misteri itu. adapun, si ayah pula selalu sakit-sakit badan.....sakit-sakit sendi......sakit-sakit hati.....menurut sang dukun kampung yang paling hebat itu, penyakit si ayah hanya boleh diubati dengan memakan sejenis buah yang berwarna hijau.....yang rasanya masam....yang bentuknya bulat tak bulat...yang tidak ditanam di dalam negara mereka iaitu, negara Astana Moda..

Adapun, pemerintah negara itu pula ada menanggung masalah berbeza...dek terlalu kaya raya, dan mempunyai wajah kacak bergaya, Raja Arjuna masih belum berumahtangga....Baginda mengalami masalah mencari calon pemaisuri....semua puteri dan anak orang kaya yang datang menghimpit itu hanya plastik perangainya....bukan itu saja, muka mereka pun juga plastik....

Raja Arjuna mengimpikan pemaisuri yang baik budi pekerti, tidak meninggi diri dan cantik di mata serta di hati...tapi di manakah pemaisuri impian itu??....Bingung juga mamak bendahara dan seisi pegawai istana memikirnya keinginan Raja Arjuna itu.

Tiba-tiba ditakdirkan Ilahi, Raja Arjuna mendapat ilham untuk mencari pemaisuri impiannya di kampung-kampung. Maka, baginda bersama-sama mamak bendahara telah menyamar sebagai pedagang berjalan masuk ke kampung dan desa.

Mereka menjual buah-buahan yang sangat pelik, epal namanya...warnanya hijau dan sedap rasanya. akan tetapi epalnya tersebut dijual kepada anak-anak gadis sahaja. dan yang peliknya, si gadis boleh membeli buah tersebut dengan sampah yang ada di rumahnya.



Syahadan, berduyun-duyunlah datang si anak gadis membawa sampah sarap yang ada di rumah mereka...ada yang datang dengan berkampit-kampit sampah.....ada yang datang dengan berbakul-bakul sampah. kesemua gadis itu ingin merasai buah ajaib, yang bernama epal itu.

berpeluh-peluh Raja Arjuna dan mamak bendahara mengumpulkan sampah sarap. rupa-rupanya ramai sungguh anak-anak gadis yang malas menyapu sampah, mengemas rumah....iskh...iskh.... Berita jualan epal itu sampai ke telinga si dara manis, maka kelam-kabutlah dia menyapu dan mengumpulkan sampah. malangnya rumah si dara manis tiada sampah. rumahnya sangat bersih, dan berkilat berkat kerajinannya. si dara manis hanya dapat mengumpulkan secubit sampah. dia berasa sduka nestapa, kerana buah epal itulah satu-satunya penawar penyakit misteri ayahnya.

namun, si dara manis tetap pergi mencuba nasib, moga-moga diberikan sebiji epal pun sudah memadai. Raja Arjuna dan mamak bendahara tersenyum gembira apabila mendengar kisah si dara manis. akhirnya, mereka berjaya menemui  pemaisuri impian yang jujur, rajin dan cantik jelita.

si dara manis segera dipinang dan ditabalkan menjadi pemaisuri. Raja Arjuna dan Pemaisuri Dara Manis hidup aman bahagia menerajui negara. Manakala si ayah pula sudah sihat wal afiat kerana dapat makan epal hijau setiap hari.

begitulah ceritanya....... ;-) hehe




Putus Asa....

kelelahan mengejar segala dateline....alhamdulillah, semua tugas dapat dilaksanakan....begitulah dalam hidup ini,  kita selalu mengejar kejayaan....tidak ada orang yang impikan kegagalan....namun, dalam setiap keputusan, pasti ada yang tersenyum kemenangan dan akan ada yang menangis kegagalan......

cuma pesan saya, biarpun kita ditakdirkan gagal...pastikan kegagalan itu merupakan kunci kepada pintu kejayaan......jangan sekali-kali hidup dalam berputus asa.....sikap putus asa ini ibarat api dalam sekam...lama kelamaan akan membunuh jiwa kita sendiri....

ada kisah sahabat, yang menganggap dirinya gagal dalam hidup...dia gagal mendapat kerja yang baik, dia gagal memberikan kehidupan yang selesa kepada keluarganya.....akibatnya dia menjadi seorang yang berputus asa....dia mula menyalahkan takdir.....dan dia juga mula meninggalkan solat.....kerana dia marahkan Penciptanya yang menjadikan hidupnya gagal....

mungkin kisah sebegini pernah terjadi kepada anda, pesan saya....renungilah hidup kita ini....hidup kita tidak panjang. saya masih teringat nasihat guru saya. katanya, "kadang-kala kesabaran amat bermakna dan penting daripada kebijaksanaan". Sabar itu kunci kepada segala kesulitan , kesengsaraan, kesusahan, kesempitan dan kemelaratan hidup yang kita alami.

Segala ujian yang menimpa diri kita itu diumpamakan seperti ukiran-ukiran pada sebatang kayu. Memang sakit, memang pedih, tetapi akhirnya kayu tadi akan menjelma menjadi sebuah patung ukiran yang sangat cantik.. begitulah juga dengan hidup kita...segala ujian yang mendatang itu akhirnya membawa kepada kebahagiaan dan kesenangan yang tidak diduga....Percayalah, segala yang berlaku ada hikmahnya....Hanya Allah sahaja yang maha mengetahuinya....seperti firman-NYA dalam surah al-Baqarah:216, mafhumnya         " Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui; sedang kamu tidak mengetahui."


Demi Masa....

Date/Time

Mouse over to see time


Putera Naga

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers