Tuesday 1 May 2012

Hidup Mestilah Berdikari...

BERDIKARI???? cikgu aku kata, maksudnya...berdiri di atas kaki sendiri....jadi bermula pertengahan Januari tahun ini...aku telah mula berdiri di atas kaki aku sendiri....aku sudah tidak meminjam kaki orang lain untuk aku berpijak...(dalam makna tu)

aku telah mula hidup berjauhan daripada kaum keluarga kecilku....sanak saudara dan rakan-rakan yang selama ini sangat membantuku daripada segi nasihat....kata-kata semangat...material dan wang ringgit. pada mulanya memanglah sangat berat untuk melaksanakan keputusan yang telah diambil...tetapi, HIDUP MESTI TERUS.....jadi aku pun mulalah melangkah walaupun perlahan....masih tertoleh-toleh ke belakang...

hidup di tempat orang memanglah sangat aneh rasanya...walaupun aku tidaklah berhijrah jauh berjuta-juta batu..namun masih ada perbezaannya...maklumlah 10 tahun hidup di kampung...sudah terbiasa bangun pagi hasil kejutan sang jalak yang berkokok di tepi bilik...sudah terbiasa disapa mesra oleh penduduk kampung ketika keluar membeli lauk-pauk....

di sini...manusia kota sangat ramai...padat dan sesak...tetapi mengapa aku rasa macam duduk di dalam hutan??? sangat kurang patah perkataan yang keluar daripada mulutku ini....malahan jiran kiri kananku ini pun masih lagi aku tak kenal...setakat berbalas-balas senyuman ketika keluar bekerja sahaja...

adakah kediaman/ rumah di sini sekadar tempat persingahan untuk melepas kelelahan bekerja? rata-ratanya keluar awal untuk ke tempat kerja...ada yang sebelum Subuh sudah bergerak keluar mengusung anak bini dari rumah....mereka pulang ke rumah sesudah matahari melabuhkan tirainya...

tinggal di rumah berasingan daripada keluarga juga merupakan suatu perkara baru bagi aku....macam-macam yang perlu aku hadapi..terutama kerenah tuan rumah...berbelit-belit arahan dan maklumat yang tuan rumah sampaikan.....walaupun rasa bengang bercampur geram, aku tetap cuba memahami mengapa sikap tuan rumah begitu...mungkin dia takut ditipu oleh penyewa...mungkin juga dia takut aku tidak membayar duit sewaan....huhuhuhu.....sabar3....tuan rumah itu tidak tahu yang aku ni dan bergolok bergadai meminjam sana-sini demi menyediakan wang deposit...wang sewaan..wang perjanjian..dan entah apa-apa lagi la....

sehinggakan rumah sewaanku ini masih lagi dalam keadaan padang jarak padang tekukur kerana belum ada perabot rumah....hukhukhuk, sedih juga..tetapi itulah...hidup ini perlukan sikap keberdikarian......

No comments:

Post a Comment

INARA AISYA

Terlalu pantas cara kelahiranmu, Inara Aisya. Asalnya ibu hanya ke klinik pakar O&G Hospital Ampang hanya untuk rutin pemeriksaan setela...