~Mencari timba si anak dara~Di bawah sarang burung tempua~Salam sembah pembuka bicara~Selamat datang untuk semua~

Monday, 21 May 2012

Checklist tanda-tanda awal


18 Mei tempoh hari...berlari-lari aku ke hospital...ingatkan dah nak bersalin sangat...disebabkan sakit perut yang mengeras-ngeras sepanjang malam...tambahan pula, memang nak sangat tarikh tu, supaya senang sang anak merayakan hari lahir bersama-sama abahnya....

malangnya, itu hanyalah tanda-tanda palsu huhuhu <manalah kutahu...ni kan pengalaman pertama> berpenat lelah sahaja membuang masa di bahagian kecemasan wad bersalin HKL...tambahan pula, kes ibu mengandung sulung macam aku ni tidak dilayankan sangat....para jururawat dan doktor lebih menumpukan kepada kes ibu-ibu yang sudah mempunyai dua atau lebih anak....

aku ni, hanya disuruh duduk menunggu...menunggu...menunggu dan terus menunggu...hingga aku dan ibu-ibu yang senasib dengan aku ni berasa sangat stress..bosan...dan daripada rasa nak beranak..terus tak jadi..maka sudah tentulah..aku pun disuruh pulang selepas menjalani beberapa sesi ujian....

rasanya, bukankah lebih mudah guna kaedah '1st come 1st serve'...tambahan pula, bukannya lama mana pun pemeriksaan tersebut....yang lamanya apabila disuruh menunggu.....sampaikan aku serik nak ke hospital lagi...seboleh-bolehnya aku cuba untuk membuang mentaliti pemikiran "alaaa, hospital kerajaan, memang macam tu"...

berkaitan tanda-tanda awal bersalin ini...mungkin setiap ibu mengalami tanda yang berlainan..macam aku ni, memang sejak dari kandungan lima bulan lagi, kakiku da bengkak....saiz kasut bertukar daripada saiz 7 kepada saiz 9....bukan itu sahaj, muka dan jari jemari pun bengkak-bengkak juga.... cuma sekarang ni apabila sudah mencecah kandungan 9 bulan..segala yang bengkak itu sudah mulai surut..apakah?? ^__^

selain itu, sekarang ni, aku rasa perutku makin ringan pula...jururawat kata, baby sudah turun ke bawah dan bila-bila masa sahaja...baby boleh keluar....jadi segala barang baby dan aku sudah tersimpan dalam kereta...dan sekarang ni aku sik rasa perut memulas-mulas....asyik kentut dan buang air besar....adakah???

dek kerana jahil...dan duduk sorang-sorang di kawasan perumahan ini macam kera sumbang..maka aku hanya mampu google aje la....

berikut adalah tanda-tanda yang aku 'siasat' di internet...


Bayi Turun Ke Bawah
Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun ‘turun’ ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:


1. sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.
2. kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencing
3. sakit perut, memulas
4. kerap buang air besar
5. kerap terkentut
tanda yang pertama je tak rasa sangat . 4 tanda lagi tu je rasa . tambah-tambah kerap berak dengan kentut .


Keluar Lendir Pekat/Berdarah
Lendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu


mak bidan cakap lendir pekat tu makanan baby . mak aku pun cakap gitu jugak .


Rahim Mula Menipis.
Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.


Sakit Belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda. Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan rehatkan badan anda. Ulangi lagi. Anda juga boleh mengurangkannya dengan banyakkan berjalan. Ia juga akan mempercepatkan kelahiran anda. Jika sukar untuk anda berjalan, minta suami anda urut belakang anda dengan kuat semasa anda berbaring mengiring.


Pecah Air Ketuban
Air ini biasanya keluar dengan banyak dari vagina. Warnanya jernih, tanpa bau. Segera ke hospital.


p/s : mak aku cakap mungkin baby ni nak kuar pada tarikh 1 Jun pula....bersempena tarikh pemergian arwah abahku 6 tahun lepas....entahlah...

No comments:

Post a Comment

Demi Masa....

Date/Time

Mouse over to see time


Putera Naga

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers