Sunday 3 March 2013

Selamat Tinggal Sahabat...

Assalamualaikum....


Aku masih lagi berduka...apabila mendapat perkhabaran tentang pemergian rakan sahabatku yang dijemput pulang oleh Malaikat Izrail untuk menemui Yang Esa...Setiap tahun aku kehilangan rakan...yang terbaru ialah sahabat baikku semasa di SM JAIM Merlimau dahulu...allahyarhamah Tutti Hayati Mohd Salleh....aku baru sahaja menelefon arwah Januari lalu untuk bertanya khabar...pada masa itu, dia sedang sakit dan berada di hospital di Kuantan...aku hanya mendoakan agarnya cepat sembuh...Namun, kita hanya merancang...Allah penentu segala...sahabatku menghembuskan nafas yang terakhir pada hari Jumaat, 22 Februari lalu....akibat kuman SLE yang sudah menjangkiti paru-paru...

Allahyarhamah seorang sahabat yang sangat baik, lemah lembut percakapannya, suka menolong dan menasihatiku.....dahulu kami bagaikan kembar kerana sama tinggi....


Aku doakan semoga arwah Tutti Hayati (sebelah kanan) berada dalam kalangan mereka yang dirahmati Allah...dan masuk syurga. Insha-Allah. al-Fatihah.

Kedua,

Seorang sahabatku yang bersama-sama belajar di Institut Pendidikan Perempuan Melayu Melaka iaitu, allahyarham Jambori Mikat juga telah dijemput untuk menemui Yang Esa akibat kemalangan jalan raya. Allahyarham seorang rakan yang suka bercerita, menasihati dan juga berjenaka...sudah tentu aku terasa kehilangannya kerana dia selalu memberi komen dalam setiap post di laman muka buku.


Ini ialah keratan akhbar tentang berita kemalangan arwah. Semoga arwah juga berada dalam kalangan mereka yang beriman. Insya-Allah. al-Fatihah..


Ketiga,

Sahabatku allahyarhamah Hazlinah Abu Samah yang selalu kutemui apabila menghadiri mesyuarat ketua panitia Bahasa Melayu semasa mengajar di Melaka dahulu. Kami sering bertukar-tukar cerita, pendapat dan kisah apabila berjumpa. Tambahan pula, kawan baik arwah juga merupakan kawan baikku semasa belajar di IPPM. Jadi makin lama hubungan kami makin erat. Namun arwah telah ditimpa kemalangan berdekatan kampung aku hingga meragut nyawanya. Aku sempat menziarahi jenazah arwah di Hospital Jasin.



Aku doakan allahyarhamah berada dalam kalangan mereka yang dirahmati Allah....insha-Allah. al-Fatihah....

Keempat,

Sahabatku allahyarhamah Noor Azfa binti Zainal Abidin...rakan sepengajian di Kolej Ugama Sultan Zainal Abidin (KUSZA) dan juga UKM..Kami belajar dalam bidang yang sama iaitu Bahasa dan Kesusasteraan Arab...aku selalu menemani arwah ke HUKM untuk mendapatkan pemeriksaan doktor..pada masa itu, arwah menghidapi tiroid. arwah seorang rakan yang manja tetapi tegas..maklumlah arwah anak bongsu....berita pemergian arwah telah disampaikan oleh sahabat kami juga, Yati... Arwah meninggalkan dunia yang fana ini akibat sakit athma....


(Arwah berdiri di belakang kedua dari kanan)

Selamat Tinggal sahabat-sahabatku....insha-Allah suatu hari nanti aku juga akan pergi ke sana seperti kalian...kita tidak tahu apa yang akan berlaku  esok atau lusa...

sesungguhnya mengingati mati itu sunat...supaya kita sentiasa sedar diri dan bangkit daripada kealpaan duniawi. ingatlah mati itu pasti...bukan orang tua atau orang yang sakit tenat sahaja yang akan pergi tetapi sering berlaku yang muda lela...sihat sejahtera juga dijemput pulang oleh si malaikat maut.



No comments:

Post a Comment

INARA AISYA

Terlalu pantas cara kelahiranmu, Inara Aisya. Asalnya ibu hanya ke klinik pakar O&G Hospital Ampang hanya untuk rutin pemeriksaan setela...