Thursday 12 April 2012

Hidupku Sebagai Isteri

Sungguh....aku memang tak pernah bayangkan kehidupan aku akan berubah 100% apabila berpindah dan benar2 bergelar seorang isteri......kini segala-galanya aku wajib lakukan dan patut aku tanggung sendiri.....


namun aku sangat bersyukur kerana mama dan arwah abahku serta kehidupanku masa lalu banyak memberikank ilmu dan pengajaran...malahan siapakah aku pada hari ini, adalah bermula dengan asuhan keluarga, ilmu didikan sepanjang persekolahank dahulu dan juga pengalaman...


antara tugas yang wajib seorang isteri lakukan ialah;


1. patuh dan taat kepada suami - ini la bab yang paling sukar/susah.....sebab sejak kecil aku telah diberikan kebebasan ntk membuat keputusan....termasuklah tentang persekolahan, pekerjaan dsb....malahan kdgkala aku yg akan buat kputusan utk ibu bapa dan adik-adikku....tapi sekarang sudah berubah..huhhuuu.....


2.kesetiaan kepada suami - hurmmm...sgt subjektif...tapi kesemua arahan, nasihat suami akan diutamakan...selepas itu barulah segala pandangan daripada kaum keluarga....


3. melayan kehendak suami - owh, yang ni x payah la nak hurai panjang hehehe


4. mengurus rumahtangga - daripada memasak, mengemas, menyapu, mengemop, membasuh baju, dan segala-galanya.........pe nak wat, nak upah bibik, aku x mampu hhhhuuu


5. menjaga maruah diri, suami, keluarga - insya'allah...yang ini akanku laksanakan tanpa alasan!


6.menyenangkan hati suami - si isteri haruslah menjaga dirinya supaya kelihatan ceria dan menarik. Ketika berada di dalam rumah, si isteri perlulah mengenakan solekan yang sewajarnya agar suami tertarik hati melihatnya. Si isteri juga hendaklah memakai wangi-wangian yang boleh menarik perhatian si suami. gulp.....aku tersalah rasanya....g kerja kot yang terhias sewajarnya hhuhu, maafkanku wahai suamiku...


7.  pendorong dan pemberi semangat kepada sang suami - sentiasa berbincang, mendengar keluhan, masalah dan cerita.....tanamkan nilai kejujuran dalam diri masing2 wlau pun mungkin akan myakitkan hati sebelah pihak..sentiasa percayakan pasangan...maafkan pasangan sebelum tidur......


kesimpulannya, kehidupan sebagai isteri memang amat mencabar....jadi doakanlah aku agar sentiasa istiqamah menjalankan amanah Allah ini.....insya'allah..

2 comments:

  1. betul tu kak...sbgai seorg isteri perlu taat n patuh kpd suami slagi ia brlandaskan ajaran Islam...
    smga bhtera yg akk dah miliki skrg ini akn brkekalan dunia akhirat :)

    ReplyDelete

INARA AISYA

Terlalu pantas cara kelahiranmu, Inara Aisya. Asalnya ibu hanya ke klinik pakar O&G Hospital Ampang hanya untuk rutin pemeriksaan setela...