Wednesday 1 August 2012

5 June 2012

Aku hanya mampu berdoa dan berzikir sambil mataku menatap jam di dinding kini tepat pukul 2.30 pagi...namun kelibat doktor pakar bius masih belum kelihatan. kontraksi tanda kelahiran sudah mula aku rasai....makin lama makin sakit....perut sangat-sangat memulas.....hatiku mula dilanda kebimbangan....

akhirnya doktor yang ditunggu-tunggu itu muncul juga di depanku bersama peralatannya. Beliau menerangkan kepadaku tentang Epidural dan kesan jika tersalah cucuk...aku mula berbelah bahagi sama ada ingin dibius atau tidak....akhirnya aku bertawakal dengan menandatangi surat perakuan kesediaan dibius epidural...aku kasihankan bayi yang dalam perutku ini.....dalam fikiranku, biarlah bayiku ini dapat melihat dunia.....

jam empat pagi, doktor yang memantau tahap kesihatan aku mula memeriksa sama ada aku sudah bersedia untuk bersalin secara normal atau tidak....Beliau mngatakan bukaan vagina hanya 4cm...dan ditakuti bayi dalam kandunganku lemas kerana air ketuban telah dipecahkan terlebih dahulu..beliau mencadangkan aku menjalani pembedahan untuk mengeluarkan bayi. aku agak terkejut kerana kontraksi kelahiran semakin kerap dalam tiga ke lima minit sekali....

mujurlah bos doktor itu muncul lalu memeriksaku...katanya bukaan sudah 8cm dan aku mesti bersalin sekarang....hurmmmm...pelik bin ajaib sungguh....tapi aku terus mengangguk dan bersedia untuk mengeluarkan si kecil secara normal...

setelah tiga kali teran...akhirnya tepat pukul lima pagi...lahirlah seorang bayi lelaki yang sangat kecil dan comel..... inilah pengalaman pertamaku melahirkan bayi.... ^___^





p/s: kecil je kan...baju pun dah boleh jadi jubah....stoking kaki dah macam kasut hehehe

No comments:

Post a Comment

INARA AISYA

Terlalu pantas cara kelahiranmu, Inara Aisya. Asalnya ibu hanya ke klinik pakar O&G Hospital Ampang hanya untuk rutin pemeriksaan setela...