Sunday 13 January 2013

SALAHKAH NAFSU??

Assalam...

Nampaknya mood aku untuk menaip tiba-tiba muncul...Jari jemariku juga sangat bekerjasama dengan mood dan mindaku....

Ok, kita kembali kepada persoalan, "Salahkah nafsu?"... Aku sering terbaca di majalah, buku, blog dan di surat khabar...yang manusia ini sering menunding jari kepada nafsu apabila mereka tertangkap melakukan sesuatu kesilapan....

Jadi aku terfikir, adakah nafsu itu benar-benar bersalah??? memang benar kita ini diberikan nafsu...tetapi bukankah kita juga dikurniakan akal?? dan.... kita juga berusaha mempelajari ilmu pengetahuan untuk membantu akal berfikir.... malahan yang penting sekali, kita telah dibekali iman dalam diri...

Memang benar, aku juga bukanlah sesempurna mana..aku juga melakukan kesilapan...aku juga pernah berdosa.... tetapi kemusykilan aku ini ialah....mengapa kita salahkan nafsu jika kita sendiri sedar perbuatan itu berdosa?? Bukankah kita sendiri yang pilih untuk melakukannya????

Ada dalam kalangan manusia...yang sering menyalahkan nafsu...mengaku salah tapi masih lagi melakukan kesilapan.... mereka ini beranggapan diri mereka bersih dan baik...hanya nafsu itu yang salah...ketahuilah, apa akan jadi jika Allah tidak berikan nafsu kepada kita?...

Kesimpulannya, kita yang patut mengaku salah atas kesilapan diri kita....kita yang tidak pandai mengemudikan nafsu kita...kita sendiri yang tidak boleh menjaga iman yang kadangkala bertambah..dan kadangkala menurun ini...semuanya salah kita.....mengaku salah...dan berubah..itu lebih baik daripada kita menyalahkan nafsu....

Sekian.

No comments:

Post a Comment

INARA AISYA

Terlalu pantas cara kelahiranmu, Inara Aisya. Asalnya ibu hanya ke klinik pakar O&G Hospital Ampang hanya untuk rutin pemeriksaan setela...